
Przejazdy kolejowe na ulicach Płockiej i Młodzieżowej w Płońsku były tematem długiej dyskusji podczas ostatniej sesji rady miasta Płońska (19 stycznia). Władze powiatu wyjaśniały, że PKP mimo rozmów i wymiany korespondencji nie zgadza się na wykonanie prac przez powiat, ponieważ przejazdy będą miały zmienianą kategorię i planowane są roboty związane z podziemną infrastrukturą. Planowane są natomiast prace związane z budową brakującego odcinka ścieżki rowerowej i chodnika od ronda na ulicy Młodzieżowej do granicy z terenem kolejowym.
Stanowisko zaproponowali…
W porządku obrad styczniowej sesji był punkt dotyczący stanowiska rady miasta Płońska w sprawie podjęcia działań przez zarząd i radę powiatu płońskiego, a dotyczących niewybudowanych odcinków chodników i ścieżek rowerowych zlokalizowanych na wysokości torów kolejowych, wzdłuż ulic Płockiej i Młodzieżowej w Płońsku.
„- Mając na uwadze bezpieczeństwo mieszkańców Płońska, powiatu płońskiego i wszystkich uczestników ruchu drogowego - kierowców, pieszych i rowerzystów, a także uwagi i prośby pojawiające się w przestrzeni medialnej, zwracamy się z prośbą do Zarządu Powiatu Płońskiego i Rady Powiatu Płońskiego o podjęcie szybkich i zdecydowanych działań dotyczących niewybudowanych odcinków chodników i ścieżek rowerowych zlokalizowanych na wysokości torów kolejowych wzdłuż ulic Płockiej i Młodzieżowej - napisano w projekcie stanowiska. - Brak chodników i ścieżek rowerowych, a także bardzo zły stan techniczny poboczy na przedmiotowych odcinkach, stanowi zagrożenie dla użytkowników infrastruktury drogowej. Na przejazdach kolejowych dochodziło do kolizji i wypadków drogowych, w tym wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Wykonanie brakujących odcinków ścieżek i chodników wpłynie nie tylko na poprawę bezpieczeństwa, ale przyczyni się również do poprawy estetyki i dopełni realizowane przez Gminę Miasto Płońsk i Powiat Płoński inwestycje (…)”.
Dalej w stanowisku czytamy, że w latach 2008-2012 przebudowana została ulica Płocka, oprócz środków unijnych zadanie to dofinansowało miasto Płońsk. W latach 2018-2020 realizowany był natomiast przez miasto Płońsk dofinansowany ze środków UE projekt, w ramach którego wybudowano m.in. ścieżki rowerowe, dwie obwodnice, partnerem był powiat, który realizował ścieżki rowerowe m.in. na ulicy Młodzieżowej. W obydwu przypadkach nie udało się wykonać remontu kolejowych przejazdów.
Rozmowy trwają od lat…
Na sesji obecne były władze powiatu: starosta Elżbieta Wiśniewska, wicestarosta Krzysztof Wrzesiński oraz dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg, Marcin Piechocki.
- Przejazdy kolejowe są nierozwiązywalnym problemem od wielu lat - mówiła starosta Wiśniewska, dodając, że dyrektor PZD przyniósł i przekaże radnym trwającą od lat korespondencję z PKP w tejże sprawie.
Starosta mówiła, że prowadzono starania, by przebudować przejazdy kolejowe na ulicy Młodzieżowej i Płockiej. Póki co, nie udało się tego zrobić, bo kolej chce najpierw wykonać własną inwestycję.
Burmistrz Andrzej Pietrasik argumentował, że miasto przekazało powiatowi środki na budowę ścieżek na ulicach Kopernika, Młodzieżowej i do Arcelina, było to zadanie w projekcie, którego miasto było liderem i powiat nie wykonał odcinka przed torami. Dodawał, że miastu udało się poczynić uzgodnienia z koleją i wyremontować przejazd na ulicy Szkolnej.
Radna Alina Braulińska mówiła, że kiedy budowano ulicę Płocką, to z ówczesną dyrektor PZD poświęciła wiele czasu, by doprowadzić do przebudowy przejazdu kolejowego na tej ulicy, niestety bezskutecznie. Zauważała, że powiat budował ścieżki na ulicy Młodzieżowej w tym samym czasie, gdy miasto potrafiło uzyskać uzgodnienia na remont przejazdu na ulicy Szkolnej i wykonanie ścieżki pod kolejowymi torami.
Zrobią odcinek przed torami…
Wicestarosta Krzysztof Wrzesiński poinformował, że w powiatowym budżecie zabezpieczono pół miliona złotych na wykonanie ścieżki rowerowej i chodnika od strony ronda do granicy z terenem kolejowym na ulicy Młodzieżowej - w kwietniu ma być wykonana dokumentacja. W zadaniu tym ma partycypować gmina Płońsk - jak mówił wicestarosta na sesji, odcinek jest usytuowany na działkach na terenie gminy wiejskiej.
Jak wyjaśnia starosta Elżbieta Wiśniewska, brakujący odcinek na etapie prac budowlanych nie był objęty decyzją ZRID i dlatego nie został wykonany.
Najpierw musi zrobić kolej…
Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg, Marcin Piechocki mówił podczas miejskiej sesji, że w przypadku przejazdu kolejowego na ulicy Szkolnej udało się uzyskać zgodę, ponieważ ten przejazd nie jest ujęty w programie przebudowy przez PLK.
Inaczej, jak wyjaśniał Piechocki, wygląda sytuacja przejazdów na Płockiej i Młodzieżowej, znajdują się one bowiem w programie przebudowy, dotyczącym podniesienia kategorii bezpieczeństwa. Kolej planowała prace na tych przejazdach, był nawet wybrany wykonawca, ale umowę z nim rozwiązała. Rozpisano nowy przetarg, obejmujący przebudowę 35 przejazdów, w tym w Płońsku i umowa z wykonawcą została podpisana w ubiegłym roku.
Dyrektor PZD mówił, że podniesienie kategorii bezpieczeństwa przejazdów polega na zainstalowaniu urządzeń sterujących ruchem kolejowym, są to urządzenia podziemne, kable do różnych instalacji. W efekcie inwestycji kolei przejazd na Młodzieżowej będzie przejazdem strzeżonym.
- Dopóki kolej nie zrobi tego, nie wpuści nas z robotami na ten teren. Najpierw muszą wykonać swoje zadanie - argumentował Piechocki, dodając, że powiat przygotowuje się do tego, by wykonać remont po tym, jak kolej wykona swoją inwestycję.
Będzie wspólny apel?
Dyskusja na sesji była bardzo długa, emocjonalna i dotyczyła również tego, czy rada miasta powinna kierować stanowisko do władz powiatu.
Stanowisko, o którym na początku materiału mowa, zostało przyjęte większością głosów, w efekcie autopoprawki zawarto w nim zapis, mówiący o przygotowaniu wspólnego apelu miasta i powiatu, min. do PKP.
Katarzyna Olszewska; foto: Maciej Mączyński
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie