
W czwartek (27 maja) rada miasta Płońska podjęła decyzje w sprawie miejskiej komunikacji, w tym o cenach biletów i lokalizacji przystanków. Podczas dyskusji pojawił się wątek dworca autobusowego.
Radni podjęli uchwały dotyczące wyznaczenia dwóch linii komunikacyjnych, przystanków oraz w sprawie ustalenia cen biletów. Miasto utworzy dwie linie autobusowe, a stawki opłat za bilety będą następujące: 3 zł jednorazowy (uprawniający do dowolnej liczby przejazdów w ciągu 180 minut) i miesięczny - 80 zł. Za przewóz zwierząt i rzeczy będzie obowiązywała opłata 1 zł (oprócz wózków inwalidzkich i dziecięcych).
Z bezpłatnych przejazdów będą mogły korzystać osoby powyżej 70 roku życia, honorowi dawcy krwi, dzieci do lat 7 oraz osoby niepełnosprawne. Dzieci i młodzież ucząca się - do 24 roku życia a także osoby z kartą dużej rodziny będą płaciły połowę. Na wniosek przewodniczącego rady Henryka Zienkiewicza wprowadzono również zwolnienia dla honorowych obywateli miasta oraz osób nagrodzonych Płońską Wieżą.
Zgodnie z czwartkową decyzją będą zlokalizowane następujące przystanki na dwóch liniach miejskiej komunikacji:
Linia nr 1: DA Warszawska - ulica Warszawska - ul. Targowa - ul. Pułtuska (przystanek Urząd Gminy) - ul. Żołnierzy Wyklętych (Parkuj i Jedź - przystanek McDonald) - ul. Parkowa (przystanek Poświętne) - ul. Sienkiewicza (istniejący przystanek szpital) - ulica Grunwaldzka - ul. Wolności (istniejący przystanek przy rondzie) - ul. Wolności (przystanek SP 1) - ul. 1 Maja - ul. Popiełuszki - ul. Kolejowa (istniejący przystanek przy parkingu) - ul. Kopernika (przystanek MCSiR) - ul. Kopernika (istniejący przystanek SP 2) - ks. R. Jaworskiego (przystanek SP 4) - ul. Klonowa - ul. Grunwaldzka - ul. Północna (przystanek biblioteka) - ul. Młodzieżowa (przystanek Biedronka) - ul. Młodzieżowa (Parkuj i Jedź - skrzyżowanie z ul. św. Jana Pawła II) - powrót tą samą trasą do DA Warszawska.
Linia nr 2: DA Warszawska - ul. Warszawska - ul. Wojska Polskiego (przystanek przy skrzyżowaniu z ul. Kościuszki) - ul. Wyszogrodzka - ul. Krańcowa (przystanek przy skrzyżowaniu z ul. Południową) - ul. Przemysłowa (przystanek przy skrzyżowaniu z ul. Wyszogrodzką) - ul. Przemysłowa (przystanek przy PEC) - ul. Mazowiecka (Parkuj i Jedź - przystanek parking) - nawrót autobusu - ul. Mazowiecka (przystanek wodociągi) - ul. Płocka (przystanek przy skrzyżowaniu z Brzoskwiniową) - ul. Płocka (istniejący przystanek ul. Truskawkowa) - nawrót autobusu na rondzie - ul. Płocka (przystanek ul. Brzoskwiniowa) - ul. Płocka (przystanek przy Dino) - ul. Płocka (przystanek przy LO) - ul. Kopernika (przystanek MCSiR) - ul. Szkolna (przystanek przy SP 2) - ul. Makowa - (przystanek przy skrzyżowaniu z ul. Szkolną) - powrót tą samą trasą do DA Warszawska.
Co z dworcem?
Podczas dyskusji pojawił się wątek dworca autobusowego przy ulicy Warszawskiej. Po likwidacji PKS nieruchomość należąca do spółki Mobilis, została sprzedana płońskiej spółce. Burmistrz Andrzej Pietrasik podpisał z inwestorem porozumienie, na mocy którego inwestor po przystąpieniu do realizacji planowanej inwestycji, miał zachować funkcję obsługi pasażerów na działce od strony ulicy Warszawskiej. Miasto natomiast zobowiązało się do działań w kierunku zmiany zapisów w studium oraz planie zagospodarowania przestrzennego miasta dla tego terenu. Dodajmy, że miasto z tego zobowiązania się wywiązało, uchwalając w 2019 roku studium i plan dla terenu na Warszawskiej - zgodnie z zapisami od strony ulicy zlokalizowano zajezdnię autobusową z 3 stanowiskami i poczekalnią dla pasażerów.
Radny Marcin Kośmider mówił w czwartek, że jesienią 2018 roku, tuż przed wyborami, podczas konferencji prasowej na dworcu, władze miasta ogłosiły porozumienie z nowym właścicielem. Teraz miasto uruchamia miejską komunikację - autobusy mają ruszać z Warszawskiej, a inwestor nie wywiązał się z porozumienia, bo teren dla pasażerów i autobusów nie został urządzony.
- My jako rada miejska wypełniliśmy porozumienie - mówił, przypominając, iż sygnalizował, że mogą być z tą sprawą problemy.
Radny Andrzej Kwiatkowski mówił, że zgadza się ze słowami radnego Kośmidra, zdecydowanie trwa to za długo, stąd apel do burmistrza, by podjął działania.
Zdaniem radnego Kośmidra miasto nie ma teraz już żadnych mocy sprawczych, inaczej byłoby, gdyby porozumienie przewidywało, że miasto zrobi plan po wykonaniu remontu dworca. A tak wyszło na to, że dzięki decyzji rady o zmianie planu zagospodarowania miasto podniosło wartość nieruchomości kilkukrotnie, a burmistrz może jedynie poprosić właściciela i to jego dobra wola, czy dotrzyma słowa,
- Co do jednego się zgadzamy, za długo to trwa - mówił burmistrz Andrzej Pietrasik, dodając, że stary dworzec nie nadawał się do remontu, tylko do rozbiórki. - Ale właściciel nie wycofał się z porozumienia.
Burmistrz powiedział, że miasto zabezpieczyło swoje interesy, bowiem na części działki nie może powstać nic innego jak miejsce obsługi pasażerów, ale dyskusja radnych jest kolejnym argumentem, by ponownie porozmawiać z właścicielem nieruchomości.
Katarzyna Olszewska; foto: zbiory UM Płońsk
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie