
Dzwoni do ciebie osoba, podająca się za pracownika banku, prosząc o zainstalowanie konkretnej aplikacji lub podanie kodu do systemu płatności mobilnych? Uważaj, to mogą być oszuści działający metodą spoofingu. W ostatnim czasie w ten właśnie sposób swoje pieniądze stracił 24-letni Białorusin, a płońszczanka, do której również dzwonili oszuści, zdążyła zablokować dostęp do swojego konta.
- Kilka dni temu do 24-letniego obywatela Białorusi mieszkającego na terenie pow. płońskiego zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku - informuje rzecznik prasowy KPP w Płońsku, kom. Kinga Drężek-Zmysłowska. - Twierdził, że ktoś próbował z konta jego rozmówcy wypłacić pieniądze, lecz ta transakcja została skutecznie zablokowana. By jednak nikt nie mógł dokonać kradzieży pieniędzy, 24- latek miał coś potwierdzić w aplikacji swojego banku, a następnie podać kod do systemu płatności mobilnych. Po przekazaniu kodu fałszywemu pracownikowi banku z konta obywatela Białorusi zniknęło 1000 złotych, a połączenie telefoniczne zostało zakończone. Gdy pokrzywdzony zadzwonił na numer infolinii banku, zorientował się, że został oszukany.
Podobny scenariusz miała rozmowa oszustów z 35-letnią płońszczanką. W czasie połączenia na wyświetlaczu telefonu kobiety pojawiła się nazwa banku i konkretnego oddziału, a osoba podającą się za przedstawicielkę banku twierdziła, że przez bank odnotowana została próba wypłaty pieniędzy z konta płońszczanki.
- Przekonywała swoją rozmówczynię o tym, że posiadane przez bank zabezpieczenia wychwyciły próbę włamania na konto i skutecznie jej zapobiegły - dodaje rzecznik. - Konieczne było jednak sprawdzenie, czy do konta nie zostało przypisane jakieś złośliwe oprogramowanie. W tym celu, po przełączeniu do działu technicznego, jego pracownik polecił 35-latce zainstalowanie aplikacji do zdalnej obsługi jej telefonu. Po trwającej kilkanaście minut „weryfikacji” mężczyzna polecił zmianę hasła do konta i zakończył rozmowę. Kobieta próbowała się zalogować do bankowości internetowej jednak bezskutecznie. Jej szybka reakcja i telefon na infolinię banku, umożliwił zablokowanie dostępu do konta, dzięki czemu nie straciła pieniędzy.
Policja przypomina, że „spoofing” to nowa metoda wyłudzania danych wrażliwych lub pieniędzy, polegająca na wykorzystaniu oprogramowania do zmiany numeru telefonicznego lub nazwy dzwoniącego połączenia, które widzi na wyświetlaczu swojego telefonu je odbierający. Oszuści najczęściej podszywają się pod pracowników i przedstawicieli banków. (ko); foto: archiwum
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie