Reklama

Czas na zmiany – dobre zmiany z myślą o mieszkańcach

Nazywam się Jacek Sokołowski i jestem kandydatem Prawa i Sprawiedliwości na wójta gminy Płońsk.

 

  1. Stworzę przyjazny Urząd wychodzący naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców:

-  w celu sprawnego funkcjonowania Urzędu Gminy, wprowadzę zmiany organizacyjne polegające na dostosowaniu godzin pracy do potrzeb interesantów, po to by pracującym mieszkańcom umożliwić załatwienie swoich spraw, bez konieczności korzystania z urlopów. W ramach tych zmian będzie wyznaczony jeden dzień w tygodniu, w którym Urząd Gminy będzie czynny w godzinach popołudniowych;

 - stworzę bezpłatny punkt pomocy prawnej dla mieszkańców, mający charakter konsultacyjny i polegający na udzielaniu porad prawnych, jak i pomocy w tworzeniu projektów pism;

-  uruchomię również gminny punkt pomocy w zakresie obsługi rolnictwa. Punkt ten przy współpracy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego, będzie zapewniał bezpłatną, kompleksową pomoc rolnikom gospodarującym na terenie naszej Gminy. Zadaniem punktu będzie m.in. pomoc w wypełnianiu wniosków o dopłaty bezpośrednie w aplikacji eWniosekPlus, wniosków o dopłaty do materiału siewnego, czy też tzw. wniosków klęskowych. W ramach działania punktu będą prowadzone liczne szkolenia i konsultacje, dzięki którym rolnicy będą mogli w pełni wykorzystać dostępną pomoc finansową, a procedury biurokratyczne będą dla nich mniej uciążliwe;

-  w ramach gminnych punktów powstanie e-mailowe centrum obsługi zapytań dotyczących spraw gminno-administracyjnych. Mieszkańcy mogliby wysyłać na adres e-mailowy działający na zasadzie „help desk’u” zapytania dotyczące procedur, wymaganych dokumentów, czy też załączników do wniosku;

-  usprawnię działanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, pod kontem pomocy osobom starszym, potrzebującym opieki w codziennym funkcjonowaniu.

  1. Przeprowadzę debatę publiczną dotyczącą stanu gminnej oświaty. Wnioski rodziców i nauczycieli z debaty zostaną wdrożone w życie w celu polepszenia funkcjonowania naszych placówek oświatowych.
  2. Zwiększę częstotliwości wywozu odpadów komunalnych oraz rozwiążę problem notorycznego braku wody w miesiącach letnich.
  3. Utworzę fundusz sołecki, który lokalne społeczności przeznaczą na realizację przedsięwzięć służących poprawie życia mieszkańców, tak, aby w jak największym stopniu realizować potrzeby tych społeczności.
  4. Definitywnie poprawię stabilność i kondycję finansową Gminy, która została mocno nadszarpnięta przez obecnego Wójta i Radę Gminy. Gmina Płońsk jest liderem zadłużenia w naszym powiecie. Biorąc pod uwagę zadłużenie Gminy pod koniec 2017 r., w kwocie 7 050 000,00 zł I planowany deficyt budżetowy w roku bieżącym, należy się spodziewać, że pod koniec tego roku dług przekroczy kwotę 8 500 000,00 zł, co daje około 1 100,00 zł na mieszkańca. Problem ten zamierzam rozwiązać m.in. poprzez ograniczenie wydatków na administrację, rezygnację z bezzasadnych i nietrafnych inwestycji. Pragnę podkreślić, że zostanie położony szczególny nacisk na pozyskanie unijnych i rządowych środków w każdym aspekcie potrzeb mieszkańców i samorządu gminnego.
  5. W kwestii Infrastruktury zapewniam:

- kompleksową budowę i remont dróg gminnych oraz konsekwentne działania związane z budową ronda na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej z drogą powiatową w miejscowości Szpondowo. Pozyskanie środków  z Funduszu Dróg Samorządowych, będzie oparte na współpracy między jednostkami samorządu terytorialnego w myśl wypowiedzi Mateusza Morawieckiego "My patrzymy na państwo jako pewną całość, jako pewną logiczną całość, strategiczną całość, nie rozczłonkowane powiaty, gminy czy województwa”.

  1. Zwiększę ekwiwalent za udział w akcjach strażackich dla strażaków ochotników do stawki 12 zł/h netto z obecnego 6 zł/h.
  2. Kolejnym zadaniem będzie wdrożenie rządowego programu:

-  MIESZKANIE PLUS, z myślą o poprawie warunków mieszkaniowych stworzymy warunki do budowy nowych, pięknych osiedli na działkach zlokalizowanych w miejscowości Arcelin, które jeszcze należą do Gminy Płońsk;

-  CZYSTE POWIETRZE, polegającego na termomodernizacji i efektywnym zarządzaniu energią w gospodarstwach domowych. W ramach programu będzie możliwość uzyskania wsparcia finansowego na ocieplenie domu, wymianę drzwi i okien, czy też wymianę starego wysokoemisyjnego kotła grzewczego.

  1. Moim zamiarem jest pozyskanie inwestorów na atrakcyjnych terenach w miejscowości Arcelin. Będzie się to wiązać z przygotowaniem jasnej i kompleksowej oferty terenów pod inwestycje. Zadbam przy tym o specjalne ulgi dla przedsiębiorców z naszej Gminy, tak aby zachęcić ich do tworzenia nowych miejsc pracy.  
  2.  Wprowadzimy stypendia sportowe i naukowe dla uzdolnionej młodzieży z naszej Gminy. Dzięki przejrzystym i obiektywnym zasadom przyznawania stypendiów, zmotywujemy naszą młodzież do zdrowej i konstruktywnej rywalizacji, zarówno na płaszczyźnie edukacyjnej, jak i sportowej.

 

Rośnie zadłużenie naszej gminy

Rozwój lokalny to jedno z głównych zadań jednostek samorządu terytorialnego (JST). W spektrum tego rozwoju jest przede wszystkim szeroko rozumiana poprawa jakości życia społeczności lokalnej. Cel ten osiągany jest zazwyczaj poprzez rozbudowę lub ulepszenie miejscowej infrastruktury technicznej, sportowej, rekreacyjnej, czy kulturalno-oświatowej. Aby następowała poprawa jakości życia mieszkańców danej JST, niezbędne jest ponoszenie wydatków zarówno inwestycyjnych, jak i bieżących. Ogromną szansę na poprawę zdolności inwestycyjnej JST przyniosło niewątpliwie uczestnictwo Polski w Unii Europejskiej, wprowadzając programy współfinansowania. Należy jednak pamiętać o tym, że pełne wykorzystanie funduszy unijnych wymaga od JST zagospodarowania znacznych środków na pokrycie wymaganego udziału własnych środków w realizowanych przedsięwzięciach. Mając na uwadze podział wydatków pieniężnych na cele inwestycyjne między przywołane powyżej dwa podmioty, priorytetem dla osób kierujących JST powinno być zatem racjonalne i przemyślane planowanie inwestycji, tak aby koszty ponoszone przez gminę były finansowane przede wszystkim w granicach jej budżetu oraz bez konieczności zadłużania się.

Mam osobiste przekonanie, że w przypadku gminy Płońsk zadanie to nie jest realizowane w sposób prawidłowy. Śmiem tak twierdzić na podstawie przeprowadzonej analizy dwóch podstawowych wskaźników kondycji finansowej naszego samorządu - wielkości deficytu budżetowego oraz zadłużenia Gminy. Z pewnością nie każdy mieszkaniec naszej Gminy zdaje sobie sprawę z tego, jak bardzo zadłużona jest nasza JST, ponieważ większość z nas nie śledzi na bieżąco danych dotyczących deficytu budżetowego Gminy, a i tematyka ta nie jest publicznie chętnie poruszana przez dotychczasowych włodarzy w aktualnej kampanii wyborczej. Mając na uwadze wagę kondycji finansowej naszej Gminy, pozwolę sobie na przytoczenie kilku faktów dotyczących sytuacji, w jakiej znajdujemy się my wszyscy, mieszkańcy gminy wiejskiej Płońsk.

Wygląda na to, że obecne władze gminy nie widzą albo nie chcą widzieć problemu rosnącego długu i w dalszym ciągu zaciągają długoterminowe zobowiązania finansowe. Osobiście uważam, iż obecny Wójt prowadzi krótkowzroczną politykę budżetową, a nadmierne wydatkowanie środków jest jednym z elementów jego kampanii wyborczej. Generowanie potrzeb i oczekiwań u jak największej liczby grup społecznych, ma być elementem zapewniającym mu reelekcję na urząd wójta. Ja oczywiście nie jestem przeciwnikiem inwestycji i za zasadniczy cel uznaję zaspokajanie potrzeb społecznych mieszkańców oraz poprawę jakości Waszego życia. Zważywszy na obecną sytuację Gminy, zadaję sobie pytanie, czy w przypadku obecnej władzy, wydatkowane środki są kierowane do wszystkich mieszkańców Gminy, czy wszyscy mieszkańcy korzystają równomiernie i sprawiedliwie z „hojności” budżetu, czy kapitał, który miał służyć dobru wspólnemu został podzielony z pominięciem potrzeb danej społeczności?

Proszę zatem, aby każdy mieszkaniec, każdy z Was odpowiedział sobie na to pytanie, analizując swoje otoczenie.

Niezależnie od powyższych rozważań chciałbym przytoczyć jak w ostatnim czasie kształtowała się sytuacja finansowa naszej Gminy. Na wstępie kilka danych dotyczących deficytu budżetowego, który możemy krótko zdefiniować, jako ujemną różnicę pomiędzy osiągniętymi przychodami gminy, a poniesionymi przez nią wydatkami w danym roku oraz w szerszej perspektywie w stosunku do dotychczasowego stanu finansowego. W przypadku wystąpienia deficytu budżetowego, środki na jego pokrycie najczęściej pochodzą z zaciąganych przez JST zobowiązań finansowych w bankach, a zatem wygenerowany deficyt budżetowy jest głównym czynnikiem zadłużania się gmin. Pod koniec 2016 roku deficyt budżetowy naszej Gminy osiągnął skalę 603 928,00 zł  (Uchwała w sprawie zmiany budżetu XXIX/204/2016 z dnia 20.12.2016 roku). W pierwotnej Uchwale budżetowej na rok 2017, przyjętej przez Radę Gminy w dniu 20-12-2016 r. przewidywano nadwyżkę budżetową w wysokości 750 000,00 zł. Zakładana przez dotychczasową władzę Gminy sytuacja nie utrzymała się długo, gdyż najpierw Uchwałą z dnia 09.03.2017 roku. zmniejszono nadwyżkę do 538 506,00 zł, zaś w dniu 23.05.2017 roku. Rada Gminy przyjęła zmianę Uchwały budżetowej, określając tym razem już wielkość deficytu na ponad 472 000,00 zł. W trakcie roku budżetowego 2017 wysokość deficytu zmieniano jeszcze 4 razy, a ostatecznie rok 2017 został zamknięty z deficytem na poziomie przekraczającym 544 000,00 zł (Uchwała z dnia 28.12.2017 roku).  O ile sytuacja samego budżetu nie wydawała się w tym momencie jeszcze niepokojąca, to jednak razi liczba zmian Uchwały budżetowej, która może świadczyć o braku umiejętności planowania finansów Gminy.

Niestety o wiele gorzej wygląda stan naszego budżetu w roku 2018. Pierwotna Uchwała budżetowa z dnia 27.12.2017 roku zakładała stosunkowo niewielki deficyt, bo na poziomie 750 000,00 zł. Jednak to co działo się później z finansami naszej Gminy, wzbudziło mój ogromny niepokój. Do dnia dzisiejszego Uchwała budżetowa zmieniała się bowiem aż 7 razy, a niemal każda modyfikacja budżetu wiązała się ze zwiększaniem wydatków i –oczywiście– wzrostem deficytu. Już w dniu 31.01.2018 roku przyjęto wzrost deficytu do wartości 850 000,00 zł, a kolejne zmiany w dniach 15.03.2018, 26.03.2018, 19.04.2018 i 21.06.2018 wprowadzały lawinowy wzrost wydatków z budżetu, określając wielkość deficytu na poziomie odpowiednio 1 808 000,00 zł, 3 905 129,00 zł, 3 975 129,00 zł, 4 015 129,00 zł. Ostania przyjęta w dniu 10.08.2018 roku zmiana Uchwały budżetowej określa wysokość deficytu na poziomie 4 571 129,00 zł! Co to oznacza? Oznacza to, że w odniesieniu do roku 2017, na ten moment nasz deficyt wzrósł o ponad 4 000 000,00 zł, co daje wzrost o 440 %! Dlaczego w roku wyborczym tak bardzo rozdmuchano wydatki? Powstrzymam się od odpowiedzi na to pytanie, pozostawiając je Waszej samodzielnej ocenie.

Jak napisałem wcześniej deficyt budżetowy, definiowany jako ujemny stosunek pomiędzy przychodami a wydatkami JST, musi być pokryty najczęściej finansowaniem zewnętrznym (np. emisja obligacji, pożyczki, kredyty długoterminowe). W przypadku naszej Gminy stan długu w 2017 roku przekroczył 7 000 000,00 zł, a w szczytowym momencie osiągnął pułap 7 800 000,00 zł zadłużenia kapitałowego. Wychodząc naprzeciw Waszej ciekawości, pozwolę sobie na porównanie danych zadłużenia samorządów terytorialnych podobnych naszej Gminie. Pozwoli to Wam na kompleksową i rzetelną ocenę naszej wspólnej sytuacji. Najlepszym będzie w mojej opinii odniesienie wyżej przytoczonych danych do danych zadłużenia gmin naszego Powiatu. Otóż zgodnie z opublikowanym na stronie internetowej www.http://samorzad.pap.pl raportem dotyczącym zadłużenie JST w Polsce, gmina wiejska Płońsk zajmuje niechlubne pierwsze miejsce wśród 10 gmin wiejskich naszego Powiatu. Raport określa w szczególności zadłużenie gmin w przeliczeniu na 1 mieszkańca i zawiera dane dotyczące zadłużenia pod koniec 2017 roku oraz uwzględnia liczbę mieszkańców pod koniec 2016 roku.

Szczegółowe dane dla gmin wiejskich z naszego Powiatu w formie tabelki:

Lp

Nazwa gminy wiejskiej

Zobowiązania ogółem 4 kwartału 2017 (w zł)

Liczba ludności według GUS

Kwota zobowiązania na mieszkańca (w zł)

1

PŁOŃSK

7 050 000

7 784

906

2

ZAŁUSKI

3 813 437

5 710

668

3

NOWE MIASTO

2 848 128

4 677

609

4

SOCHOCIN

2 745 597

5 889

466

5

DZIERZĄŻNIA

1 172 416

3 737

314

6

BABOSZEWO

1 264 274

8 032

157

7

JONIEC

280 848

2 632

107

8

CZERWIŃSK NAD WISŁĄ

450 000

7 750

58

9

NARUSZEWO

50 000

6 413

8

10

RACIĄŻ

0

8 528

0

Źródło: http://samorzad.pap.pl/depesze/redakcyjne.praca.akty/184197/Zadluzenie-na-mieszkanca-w-gminach-1-250

Nasza Gmina jest zmuszona do ciągłej spłaty zobowiązań finansowych, w związku z tym wysokość zadłużenia po dwóch kwartałach 2018 roku  nieco zmalała i osiągnęła wartość  6 750 000 zł. Okazało się jednak, że rosnące wydatki i dotychczasowy deficyt budżetowy spowodowały, że już w dniu 26 marca 2018 roku Rada Gminy Płońsk podjęła Uchwałę nr XLIII/301/2018 w sprawie zaciągnięcia i zabezpieczenia długoterminowego kredytu. Wysokość kredytu określonego w przedmiotowej uchwale jest szokująca, gdyż wynosi 2 000 000,00 zł! Oznacza to, że po wykonaniu niniejszej uchwały przez Wójta dług naszej Gminy przekroczy zapewne 8 500 000,00 zł, a zatem w przeliczeniu na jednego mieszkańca będzie to kwota w przybliżeniu 1 100,00 zł na każdego mieszkańca Gminy.

Problem nadmiernego zadłużania się samorządów jest ciągle analizowany w opracowaniach zarówno środowiska naukowego, jak i samych samorządowców. Wszystkie te opracowania są zgodne co do faktu, że nadmierny dług stanowi barierę rozwojową JST. Zaciąganie długoterminowych zobowiązań finansowych, jedynie na krótką metę poprawia zdolności inwestycyjne samorządu. W dłuższej perspektywie spłata długoterminowych zobowiązań w ogromnym stopniu uszczupla budżet na kolejne lata i to nie tylko o pożyczoną kwotę, lecz także o naliczone odsetki i koszty bankowe, tym samym redukując środki, które mógłby być przeznaczone na nowe inwestycje, a w krytycznej sytuacji JST może nawet stracić zdolność do finansowania wydatków bieżących (oświata, utrzymanie dróg, itp.).

W przypadku naszej Gminy, opisane powyżej zagrożenie jest bardzo realne. Weźmy chociażby pod uwagę przyjęty harmonogram spłaty kredytu, o którym mowa w Uchwale Nr XLIII/301/2018. Otóż harmonogram ten przewiduje, że lwia część z kwoty 2 000 000,00 zł spłacana będzie dopiero od roku 2025. W latach 2019-2024 przewidziano bowiem spłatę po 50 000,00 zł rocznie, w latach 2025-2026 po 100 000,00 zł, w roku 2027 – 250 000,00 zł, w roku 2028 – 350 000,00 zł, a w latach 2029 i 2030 po 450 000,00 zł! W pierwszych sześciu latach przewidziano zatem spłatę 300 000,00 zł, a w kolejnych 6  - 1 700 000,00 zł. Trudno zatem oprzeć się wrażeniu, że spłata tego kredytu została tak zaplanowana, aby z problemem zadłużenia borykał się już następca obecnego Wójta i następne pokolenie mieszkańców gminy Płońsk.

Czy jest wyjście z tej sytuacji? Czy można uchronić naszą Gminę przed rosnącym zadłużeniem i ponoszonymi z tego tytułu kosztami? W mojej ocenie tak. Należy zachować równowagę pomiędzy wydatkami inwestycyjnymi i możliwościami budżetu. Zaciągnięte przez dotychczasowych włodarzy Gminy długi, miały na celu pokazać, być może przypadkowo pod koniec ich kadencji, że dotychczasowa sytuacja wygląda dobrze, czy jednak wiecie, że inwestycje zostały poczynione na kredyt i Gmina ostatecznie poniesie za nie większe koszty niż powinna, przez co w dłuższej perspektywie nam, mieszkańcom zostanie ograniczona możliwości korzystania z przedsięwzięć inwestycyjnych jakie mogłyby być w przyszłości? Nasuwa się więc pytanie – czy aktywność dotychczasowych rządzących opierająca się na realizowaniu inwestycji na kredyt, miała na celu jedynie dobro wspólne mieszkańców, czy może jednak czyjeś indywidualne? Nie można kosztem nadmiernego zadłużania gminy, kosztem naszego wspólnego dobra, kosztem naszego kapitału, który mógłby wprowadzić wiele udogodnień w naszej Gminie, a który to zostanie przeznaczony na spłatę zobowiązań kredytowych, kosztem naszej wspólnej pracy o lepsze życie, sięgać po poparcie wyborców.

Należy w sposób optymalny wykorzystać dostępny budżet: gospodarować oszczędnie, racjonalnie, uczciwie i mądrze – ja to Wam gwarantuję.

Jacek Sokołowski

 

KANDYDACI DO RADY GMINY PŁOŃSK

Paweł PYRZAKOWSKI okręg nr 1 – miejscowość Bońki

Edyta KURKOWSKA okręg nr 2 – miejscowości: Michowo, Strachówko, Poświętne

Adam STAŃCZAK okręg nr 3 – miejscowości: Cieciórki, Ćwiklinek, Słoszewo, Słoszewo-Kolonia

Paweł KONOPKA okręg nr 4 – miejscowości: Ćwiklin, Szeromin, Szymaki

Tomasz GÓRSKI okręg nr 5 – miejscowości: Kownaty, Koziminy-Stachowo, Koziminy, Nowe Koziminy, Stare Koziminy, Strachowo, Szpondowo

Henryk CYMMER okręg nr 6 – miejscowości: Dalanówek, Krępica, Lisewo, Strubiny

Paweł WALCZYŃSKI okręg nr 7 – miejscowość Brody

Artur PUCHALSKI okręg nr 8 – miejscowość Szerominek

Ewa KRZTOŃ okręg nr 9 – miejscowości: Arcelin, Kluczewo

Magdalena PERDUBIŃSKA okręg nr 10 – miejscowość Siedlin

Małgorzata RADOMSKA okręg nr 12 – miejscowości: Ilinko, Ilino, Skarżyn

Łukasz PŁUCIENNIK okręg nr 13 – miejscowości: Bogusławice, Jeżewo

Tomasz WIĘCKOWSKI okręg nr 14 – miejscowości: Cholewy, Skrzynki, Wroninko

Grzegorz JAWORSKI okręg nr 15 – miejscowości: Cempkowo, Pilitowo, Raźniewo

materiał własny sfinansowany przez KW Prawo i Sprawiedliwość

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo plonszczak.pl




Reklama
Wróć do