
W środę, 10 października w Gminnym Ośrodku Kultury w Sochocinie można było obejrzeć z bliska Kaplicę Sykstyńską. A to za sprawą wyjątkowego projektu wydawniczego „La ćapella Sistina" – albumu, który ukazuje dzieła z Kaplicy Sykstyńskiej.
Dzieła w skali 1:1 mogli obejrzeć m.in. gimnazjaliści z sochocińskiej szkoły. Spotkanie z uczniami poprowadzili: Dawid Kotowski oraz Dorota Wójtowicz - Wielgopolan z Domu Emisyjnego Manuscriptum.
- Zależało mi niezmiernie na tym, aby nasza młodzież miała okazję zobaczyć coś innego, niezwykłego, bo przecież sztuka to źródło inspiracji – mówiła Renata Krawczyk, dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej w Sochocinie, która zorganizowała wystawę.
Prowadzący opowiadali o historii dzieła, które przybyło do Polski w kwietniu tego roku i miało swoją premierę na Zamku Królewskim. Album odtwarza wszystkie detale Kaplicy Sykstyńskiej w skali 1:1, a kolory fresków są odtworzone na poziomie 100-procentowej zgodności.
Poprzez wyświetlone w środę filmy, można było się przenieść do Kaplicy Sykstyńskiej i poznać jej historię.
Projekt wydawniczy „La Capella Sistina” dotychczas prezentowany był głównie w dużych miastach. Dzięki niemu można przyjrzeć się z bliska nawet najmniejszemu szczegółowi XV i XVI - wiecznych fresków i poznać historię ich powstawania.
- Pierwszy raz w dziejach Kaplicy Sykstyńskiej koneserzy sztuki, wielbiciele zabytków sakralnych, a nawet zwykły człowiek mają na wyciągnięcie ręki dzieła wielkich XV i XVI-wiecznych malarzy włoskich: Michała Anioła, Botticellego, Ghirlandaio, Perugino – informuje rzecznik projektu Dorota Wójtowicz-Wielgopolan. - W roku 1787 J.W. Goethe napisał: „Kto nie widział Kaplicy Sykstyńskiej, nie może mieć pojęcia, do czego zdolny jest tylko jeden człowiek, Michał Anioł”, a dziś Muzea Watykańskie we współpracy ze Scripta Maneant zrealizowały spektakularny projekt, dokumentujący ten najcenniejszy skarb Watykanu. Efektem projektu jest publikacja dzieł Kaplicy Sykstyńskiej w skali 1:1, zebranych w 27-kilogramowym albumie „La Capella Sistina”.
Album jest wynikiem przeprowadzonej ekskluzywnej kampanii fotograficznej, trwającej 65 nocy, podczas których dwóch fotografów - Carlo Vannini i Ghigo Roli - na ponad 11-metrowych rusztowaniach i z 7- metrowymi statywami dokumentowało każdy najmniejszy szczegół dzieł sztuki. Wykonali ponad 270 tysięcy zdjęć w najwyższej rozdzielczości. Całość przedsięwzięcia była możliwa dzięki użyciu specjalnych technik laserowych i zaawansowanego technologicznie sprzętu.
tekst i foto: Marta Olechowicz
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie