Reklama

Kolejny oszukany - teraz na pracownika banku

Do płońskich policjantów zgłosił się 23-letni obcokrajowiec, który stracił 10 tys. zł. Mężczyzna odebrał telefon od oszusta podającego się za pracownika infolinii banku i dał mu dostęp do swojego konta.

Fałszywy konsultant powiedział 23-latkowi, że ktoś próbował zrobić przelew z jego konta w wysokości 500 zł.

- Aby anulować transakcję, konieczne miało być zainstalowanie aplikacji do zdalnej obsługi urządzenia - informuje rzecznik prasowej płońskiej policji, kom. Kinga Drężek-Zmysłowska. - 23-latek miał wątpliwości czy rozmawia z prawdziwym pracownikiem infolinii, jednak oszust rozłączył się, a następnie zadzwonił ponownie. Uwiarygodnił przedstawianą przez siebie wersję, gdyż pokrzywdzony na wyświetlaczu swojego telefonu zobaczył nazwę i numer infolinii swojego banku. Dalej cudzoziemiec postępował zgodnie z poleceniami fałszywego pracownika banku. Zalogował się do bankowości mobilnej, a następnie zatwierdzał pojawiające się komunikaty. Dopiero po jakimś czasie zorientował się, że ktoś na jego koncie wykonał kilka transakcji na łączną kwotę blisko 10 tys. zł.

Policja przypomina, że spoofing telefoniczny to nic innego jak coraz popularniejsze oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę. Technicznie spoofing jest dziś możliwy głównie dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym. Przy ich wykorzystaniu dzwoniący może w niemal dowolnej usłudze ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego. Policjanci nie mają możliwości technicznego zablokowania spoofingu, gdyż telefon przestępcy nie jest podłączony do sieci komórkowej, lecz komputerowej.

- W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków, przedstawicieli urzędów czy nawet policjantów - dodaje rzecznik. - Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego powinno się traktować jako próbę oszustwa. Najlepiej w takiej sytuacji samodzielnie wpisać numer banku, zadzwonić, poinformować o otrzymanym połączeniu i zweryfikować przekazane informacje. (ko); foto: archiwum

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo plonszczak.pl




Reklama
Wróć do