
Kilka dni temu do 52-letniego mieszkańca Płońska zadzwoniła kobieta podająca się za pracownika banku. Okazała się oszustką, a w efekcie tej rozmowy płońszczanin stracił tysiąc złotych.
- Kobieta poinformowała swojego rozmówcę, że ktoś próbował włamać się na jego konto bankowe i wypłacić pieniądze - podaje rzecznik prasowy płońskiej policji, kom. Kinga Drężek-Zmysłowska. - „Przełączyła" płońszczanina do działu technicznego, gdzie miał dokonać zablokowania dostępu do konta dla osób niepożądanych. Według pracownika tego działu konieczne było potwierdzenie transakcji, która miała blokować dostęp. W tym celu 52-latek miał wygenerować kod do płatności mobilnych i podyktować go swojemu rozmówcy. Cały czas fałszywi bankowcy wywierali na właścicielu rachunku presję czasu i przekonywali, że jego finanse są zagrożone. W rezultacie nie doszło do zablokowania rachunku, tylko wypłaty z niego pieniędzy w kwocie 1 tys. zł.
Policja przestrzega przed nową metodą wyłudzania danych wrażliwych lub pieniędzy, którą jest spoofing telefoniczny. Polega na wykorzystaniu oprogramowania do zmiany numeru telefonicznego lub nazwy dzwoniącego połączenia, które widzi na wyświetlaczu swojego telefonu je odbierający. Policjanci apelują o ostrożność przy tego typu kontaktach i weryfikację tożsamości dzwoniących do nas osób. Pamiętajmy, że oszuści umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji i wykorzystać naszą naiwność. W kontaktach z nieznajomymi kierujmy się zawsze zasadą ograniczonego zaufania.
Coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków, przedstawicieli urzędów czy nawet policjantów. Sprawcy wykorzystują różne triki socjotechniczne po to, by zmanipulować rozmówcę i uzyskać dostęp do jego smartfona lub komputera, a w konsekwencji do rachunku bankowego. Ofiara spoofingu, sugerując się numerem, który wyświetlił się na telefonie jest przekonana, że prowadzi rozmowę z infolinią banku, pracownikiem urzędu lub policjantem. W większości rozmów pojawiają się jednak dwa elementy: presja czasu i poczucie zagrożenia. Zwykle oszuści namawiają ofiary do przelania pieniędzy na dane konto.
Policja apeluje, aby każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego traktować jako próbę oszustwa. Najlepiej w takiej sytuacji samodzielnie wpisać numer banku, zadzwonić, poinformować o otrzymanym połączeniu i zweryfikować przekazane informacje. (ko); foto: archiwum
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie