
Od 3 grudnia obowiązuje nowy rozkład jazdy autobusów w powiatowych przewozach pasażerskich. Niestety, pasażerów na niektórych liniach jest mniej, a to oznacza, że powiat do przewozów musi coraz więcej dokładać. Władze powiatu sprawę cen biletów analizują z przewoźnikiem i proszą mieszkańców o uwagi.
Powiat od 5 miesięcy
W poniedziałek, 10 grudnia w płońskim starostwie odbyła się konferencja prasowa, poświęcona powiatowym przewozom pasażerskim.
Powiatowe przewozy pasażerskie są realizowane od lipca – powiat płoński zlecił je płońskiej firmie HM Trans. Organizacja transportu wynikała z faktu, że likwidacji uległa ciechanowska spółka PKS. Opracowany dla powiatu plan transportowy zakładał dwa pakiety linii komunikacyjnych, dając łącznie 32 linie komunikacyjne i 80 kursów oraz blisko 495,5 tys. km rocznego przebiegu. Cenniki biletów przedstawione przez płońską spółkę zatwierdzono w poprzedniej kadencji.
Podczas wakacji realizacja przewozów była ograniczona – od września przewozy były prowadzone w pełnym zakresie.
Od lipca do listopada operator wykonał blisko 201 tys. km rocznego przebiegu zadania, co stanowiło dla powiatu koszt blisko 490 tys. zł.
Nowy rozkład jazdy
Od 3 grudnia zmienił się rozkład jazdy powiatowych przewozów – część pozostała bez zmian, na niektórych liniach kursy zostały zwiększone lub zmienione. Obecny pakiet to 30 linii komunikacyjnych i 100 kursów oraz ponad 578 tys. km rocznego przebiegu. Zmiany te wynikają głównie z oczekiwań rodziców młodzieży i uczniów dojeżdżających do szkół, m.in. przedłużono niektóre linie komunikacyjne, które nie docierały na skraj powiatu.
Rosną koszty
Od lipca do listopada powiatowy przewoźnik sprzedał 11.159 biletów za kwotę blisko 274 tys. zł. Powiat do tych 5 miesięcy dopłacił ponad 489 tys. zł, a dodajmy, że na rok w powiatowym budżecie zaplanowano 900 tys. zł. W okresie tych pięciu miesięcy z powiatowych przewozów skorzystało 9 tys. osób.
Naczelnik wydziału komunikacji, Piotr Kosiorek mówił podczas poniedziałkowej konferencji, że jest kilka przyczyn rosnących kosztów: zwiększający się roczny przebieg zadania przewozowego, co wynika z oczekiwań społeczeństwa, z drugiej strony zmniejszająca się liczba sprzedawanych biletów jednorazowych i miesięcznych. Liczba jednorazowych biletów spadła o jedną trzecią, miesięcznych o jedną czwartą.
- Z jednej strony powiat realizuje transport publiczny, z drugiej strony ilość biletów spada. A koszty transportu dla powiatu rosną – mówiła starosta Elżbieta Wiśniewska.
Za drogo?
Piotr Kosiorek mówił, że przy opracowaniu cenników biletów przewoźnik przyjął ceny zbliżone do cen, jakie miał ciechanowski PKS.
- Obserwujemy, że ceny biletów są zbyt wysokie na niektórych liniach – dodawał Kosiorek, argumentując, że przewoźnicy komercyjni mają znacznie niższe ceny.
Starosta Wiśniewska podawała przykład kursu z Płońska do Raciąża, który w powiatowym przewozie kosztuje 11 zł, a w konkurencyjnej firmie 5 zł.
Przedstawiciel HM Trans, Jarosław Bielicki mówił, że stawki zostały już obniżone, ale trudno zejść do poziomu konkurencji.
Obniżą ceny?
Powiat analizuje możliwość obniżenia cen biletów na liniach, gdzie jeżdżą konkurencyjni przewoźnicy. Rozwiązaniem mogłyby być także bilety strefowe, obejmujące 3-4 strefy, na które zostałby podzielony powiat, czy też bilety miesięczne jednokierunkowe oraz kwartalne. Obecnie powiat wspólnie z przewoźnikiem analizują sytuację.
Sprawdź połączenie
Powiatowe połączenia można obecnie sprawdzić na stronie www.powiat-plonski.pl, gdzie została uruchomiona ogólnopolska wyszukiwarka połączeń i kursów autobusowych (www.autobusowyrozkladjazdy.pl) . Było to możliwe dzięki współpracy z Polską Izbą Gospodarczą Transportu Samochodowego i Spedycji w Warszawie.
Powiat czeka na uwagi
Wszelkie uwagi dotyczące powiatowych przewozów pasażerskich można zgłaszać bezpośrednio w wydziale komunikacji i transportu oraz na adres mailowy: urzad@powiat-plonski.pl lub na numer infolinii HM Trans 577 555 066 w godzinach 8-16 w dni robocze, można również pisać poprzez profil płońskiego starostwa na facebooku.
- Chcielibyśmy znać zdanie mieszkańców, którzy korzystają z powiatowych przewozów, na temat naszej oferty transportowej – mówiła starosta Elżbieta Wiśniewska, dodając, iż 5 miesięcy to wystarczająco dużo czasu, by wyciągnąć wnioski. – Przecież nie chodzi o to, byśmy wozili powietrze między Raciążem a Płońskiem. W najbliższym czasie będziemy sytuację przewozów analizować.
tekst i foto: Katarzyna Olszewska
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
"podawała przykład kursu z Płońska do Raciąża". Czemu powiat wywala kasę na autobusy Płońsk - Raciąż? Żeby marszałek musiał więcej dopłacić do jeżdżących obok pociągów Kolei Mazowieckich?