Reklama

Oprócz przebudowy obwodnicy, w Płońsku potrzebna jest kolejna przeprawa przez Płonkę

17/04/2007 20:12

Korkujemy się

Nie tylko dziury w asfalcie i błotne, żwirowe ulice są drogowym problemem płońszczan. Coraz częściej w Płońsku trzeba postać w korku.

Są dwie wiadomości. Pierwsza dobra – miasto zamierza wybudować nowe ulice – obwodnice, które udrożniłyby ruch. Druga gorsza – nie wiadomo, kiedy to nastąpi, ponieważ miasto chce rozwiązać drogowe problemy kompleksowo.

Wkrótce może się rozpocząć przebudowa krajowej siódemki.

Problem od dawna sygnalizują nie tylko płońszczanie. Wystarczy przyjrzeć się płońskim ulicom, na przykład Płockiej, Kopernika, Kolejowej w godzinach szczytu, przed ósmą, gdy wszyscy jadą do pracy i szkoły, i po szesnastej, gdy wracają do domów. Czasem, by włączyć się do ruchu na ulicy Grunwaldzkiej z ulicy Wolności, czy Jędrzejewicza, trzeba odstać kilka minut na skrzyżowaniu.

Problem dotyczy nie tylko drożności ulic, ich stanu technicznego, ale również parkingów. Bywa, że po prostu w Płońsku nie ma gdzie zaparkować.

Projekt kompleksowy

Miasto zamierza sprawę miejskich ulic rozwiązać kompleksowo. Jak mówi sekretarz Urzędu Miasta w Płońsku, Andrzej Kamasa, poprawa komunikacji jest najważniejszym zadaniem inwestycyjnym zarówno w tegorocznym budżecie, jak i dwóch kolejnych lat.

W tym roku mają być opracowane projekty techniczne, dokumentacja niezbędna do starań o dofinansowanie unijne i uzyskania pozwolenia na roboty związane z budową i przebudową ulic, wraz z infrastrukturą towarzyszącą, na przykład kanalizacją deszczową czy chodnikami, oświetleniem i zielenią.

Zadanie obejmuje przebudowę  około 100 miejskich ulic, głównie osiedlowych, zakłada też  nowe rozwiązania komunikacyjne, poprzez budowę nowych ulic - wschodniej i zachodniej obwodnicy miasta.

Zachodnią byłaby nowa ulica Jana Pawła II (przedłużenie ulicy Mazowieckiej), która biegłaby przez Płonkę przy osiedlu Sadyba do ulicy Młodzieżowej. Wschodnia obwodnica planowana jest od ulicy 19 Stycznia - wzdłuż siódemki z wylotem na ulicę Sienkiewicza. Na jej przebieg i celowość budowy będzie miała wpływ planowana rozbudowa krajowej siódemki. Z budową obwodnic miasta wiąże się konieczność zmiany planu zagospodarowania przestrzennego.

Inwestycja obejmuje także tworzenie nowych rozwiązań drogowych, w szczególności budowę minirond, na przykład na skrzyżowaniu ulicy 1 Maja z Płocką, czy ulicy Wolności i Grunwaldzkiej.

Obecnie miasto dysponuje dokumentacją na dwa osiedla (Toruńskie i Wiejska). Konieczna będzie procedura wywłaszczeniowa, by uporządkować stan własności gruntów pod drogi.

Miasto przewiduje również budowę nowych parkingów. Pierwsze mają powstać wzdłuż ulicy Wieczorków, po wybudowaniu sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej nr 2.

Zadanie, na które miasto zamierza wystąpić o środki unijne, ma być wykonywane etapowo i trudno powiedzieć, kiedy się rozpocznie.

- Cały projekt nie zamknie się w tej kadencji - twierdzi Andrzej Kamasa. - Skala zaszłości stanu własności gruntów pod drogami jest duża, poza tym realizacja projektu wiąże się ze zmianą planu zagospodarowania przestrzennego, na przykład jeśli chodzi o osiedle Zatorze.

Obwodnica Płońska

Początek projektowanej obwodnicy ma rozpoczynać się w okolicy ogródków działkowych, za wylotem z ulicy Grunwaldzkiej - w stronę miasta (łącznie odcinek 5 kilometrów).

Na skrzyżowaniu siódemki z ulicą Sienkiewicza i drogą do Ciechanowa, tu gdzie obecnie jest sygnalizacja świetlna, ma być wybudowane dla ruchu lokalnego rondo z sześcioma wlotami: od strony Płońska, Ciechanowa i po dwa od strony Mławy i Warszawy.

Dwa pasma siódemki w tym miejscu mają być „wyniesione w górę”, to znaczy nad rondem dla ruchu lokalnego ma powstać wiadukt. Projekt przewiduje również połączenie drogi na Ciechanów z drogą do Nowego Miasta (droga - łącznik rozpocznie się naprzeciwko wjazdu do MODR Poświętne), stąd też będzie konieczna budowa drugiego mostu na Płonce. Włączenie drogi wojewódzkiej ma usprawnić ruch. Planowana jest też rozbudowa istniejącego wzdłuż siódemki mostu na Płonce.

Inne rozwiązanie zaplanowano w przypadku skrzyżowania siódemki z ulicą 19 Stycznia i drogą w stronę Nowego Miasta. Na tym skrzyżowaniu siódemka bez wjazdów i wyjazdów będzie przebiegać dołem, a ruch relacji Płońsk - Nowe Miasto będzie się odbywał górą - wiaduktem.

Od tego skrzyżowania zaprojektowane są zbiorcze drogi lokalne. Z drogi lokalnej będzie można wjechać na przykład w ulicę Rzemieślniczą, czy znajdującą się po przeciwnej stronie ulicę Podmiejską. Projekt przewiduje zainstalowanie ekranów wyciszających, ponieważ ruch będzie odbywać się górą.

Największy ma być projektowany węzeł Płońsk - od ulicy Podmiejskiej na terenach miasta oraz Siedlina i Bród. Planowany jest węzeł jednopoziomowy, budowa tunelu oraz ślimaków, także wiaduktu nad łącznicą. Gmina Płońsk wywalczyła przejazd nad torami kolejowymi w Siedlinie. Obwodnica kończy się przed istniejącym wiaduktem, który zostanie również przebudowany.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dysponuje już pozwoleniem na budowę. Prace mają się rozpocząć w trzecim kwartale tego roku. Budowa ma trwać ok. 1,5 roku i kosztować 180-200 mln złotych.

Katarzyna Olszewska

foto: Robert Skwarski

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo plonszczak.pl




Reklama
Wróć do