
Jak już informowaliśmy, z końcem czerwca skończyła się umowa - między starostwem a firmą HMTrans - na powiatowy transport zbiorowy. W związku z tym, że nie została przedłużona aktualnie transport nie funkcjonuje.
Oświadczenie w tej sprawie upubliczniło kilka dni temu płońskie starostwo (jego treść przypominamy na końcu materiału) - teraz czas na stanowisko przewoźnika - komunikat publikujemy poniżej:
„W związku licznymi wypowiedziami w mediach Starostwa Powiatowego w Płońsku w sprawie zakończenia i nie przedłużenia z naszą firmą HM Trans s.c. umowy na realizację transportu publicznego, jesteśmy zmuszeni do wydania własnego oświadczenia w tej sprawie.
Nowe, zaproponowane nam warunki, nie były jak wypowiada się Starostwo Powiatowe „nie tyle gorsze, ale inne”, a gorsze, nie do przyjęcia i nieopłacalne dla firmy. Starostwo zaproponowało umowę ,zgodnie z której postanowieniami świadczylibyśmy przewozy powiatowe za darmo .Starostwo chciało rekompensować każdy kilometr do momentu, aż strata wyniesie zero. Później dopłaty już by nie było, czyli gdyby przychody przewyższyły koszty na całym transporcie choć o złotówkę, to Starostwo nie dopłaciłoby nic i nasz zysk za świadczenie kompleksowej usługi za transport za cały miesiąc wyniósłby 1 złoty. Biorąc pod uwagę, że podczas przewozów samochody są cały czas eksploatowane i się starzeją, tak naprawdę bylibyśmy w stracie. Żaden przedsiębiorca nie przystałby na takie warunki.
Od samego początku współpracy Starostwo Powiatowe w Płońsku dopłacało naszej firmie za każdy przejechany kilometr, gdyż nie jest możliwe, żeby koszty wyłącznie ze sprzedanych biletów pokryły wszystkie koszty związane z wykonywaniem usługi, w tym koszty paliwa, koszt zatrudnienia pracowników, etc. Świadczenie transportu powiatowego jest usługą o charakterze użyteczności publicznej i w samym założeniu jej celem nie jest generowanie zysku przez Starostwo Powiatowe, a pomoc i ułatwienie transportu mieszkańcom powiatu – i z takim też założeniem zawierane były poprzednie umowy.
Po zmianie władz podpisaliśmy kilka aneksów i każdy był dla nas coraz bardziej niekorzystny. Za transport z 11 gmin stawka w przeliczeniu za jeden kilometr w skali roku wyniosła z dopłat 2,08 zł (tj. 74 000 zł miesięcznie), co obiektywnie jest bardzo niską stawką, bo czesto jedna gmina organizując transport dzieci do szkół podstawowych z gminnych miejscowości płaci miesięcznie podobną kwotę.
W lutym bądź marcu zapytano nas czy będziemy zainteresowani na tych samych warunkach przedłużyć umowę do końca roku i oczywiście się zgodziliśmy. W czerwcu zostaliśmy zaproszeni na spotkanie,na którym została przedstawiona nam umowa na całkowicie innych warunkach. Począwszy od zmiany kas fiskalnych w każdym autokarze i wymianie taboru na nowszy, po zmianę sposobu rozliczania i warunków finansowych. Jedyne co nie uległo dużej zmianie to rozkład jazdy, który po części stworzyliśmy sami w oparciu o nasze doświadczenie. Pomimo licznych spotkań wogóle nie doszło do żadnej negocjacji. Starostwo Powiatowe przedstawiło nam nową , gotową już umowę bardzo niekorzystną ,którą mogliśmy zaakceptować, bądź nie. Zgodnie z warunkami tej umowy Starostwo otrzymałoby dodatkowe dofinansowanie, ale jednocześnie my jako firma musielibyśmy spełnić liczne, dodatkowe wymogi, których w przeciągu dwóch tygodni nie udałoby się spełnić nikomu. Starostwo uzyskałoby w związku z dopłatą dodatkową pomoc finansową, ale dla naszej firmy pomoc ta byłaby bez znaczenia, gdyż jak wskazaliśmy powyżej, Starostwo dopłacałoby nam kwotę tylko do pokrycia straty.
Na koniec zaproponowaliśmy Starostwu kolejne, znaczne obniżenie stawki, gdyż nie ukrywamy, że w związku z epidemią zależało nam aby utrzymać miejsca pracy i znaleźć w międzyczasie wspólny złoty środek.
W okresie pandemii ilość pasażerów była bardzo niska, jednak chcemy zaznaczyć, że przez dwa miesiące nie pobieraliśmy od pasażerów opłat za bilety.
Dziękujemy za współpracę obecnym władzom Starostwa Powiatowego w Płońsku, jak i poprzednim władzom, z którymi zaczynaliśmy swoją przygodę z transportem publicznym. Dziękujemy wszystkim pasażerom za korzystanie z naszych usług.
Do zobaczenia we wrześniu, na niektórych trasach.
Zespół HMtrans”
foto: zbiory HMTrans
Poniżej przypominamy treść komunikatu starostwa w tej sprawie:
„Starostwo Powiatowe w Płońsku informuje, że z dniem 30.06.2020 r. wygasa obowiązująca od 1 lipca 2018 r. i przedłużona do dnia 30.06.2020 r. Umowa na świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego zawarta z HM Trans S.C. Hubert Kalman Marcin Stasiak.
Umowa mająca obowiązywać od 1 lipca 2020 r., pomimo prowadzonych negocjacji nie została zaakceptowana przez firmę HM TRANS s.c. Forma umowy i przewidziany w załącznikach sposób jej rozliczania, zapewniający Powiatowi uzyskanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych dopłat, nie zostały przyjęte.
Podpisanie umowy nie uwzględniającej wymaganych rozliczeń stanowiłoby rezygnację z przysługujących Powiatowi środków pieniężnych przekazywanych Organizatorom w ramach Funduszu. W związku z tym, innej umowy Powiat podpisać nie mógł.
Zarząd Powiatu mając na uwadze potrzeby komunikacyjne mieszkańców, w szczególności młodzieży szkolnej, podejmie stosowne kroki i zrealizuje decyzje najbardziej korzystne dla Powiatu Płońskiego.
Nadmienić należy, że w okresie trzech ostatnich miesięcy obowiązywania wygasającej z dniem 30.06.2020 r. umowy, powiatowe przewozy pasażerskie były realizowane pomimo braku zainteresowaniem pasażerów. Mając na uwadze konieczność zapewnienia mieszkańcom transportu w celu zaspokojenia podstawowych potrzeb również w okresie epidemii COVID – 19, Powiat realizował przewozy ponosząc koszty w wysokości 74 000 zł miesięcznie”.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie