
Pamiętacie jak pod koniec dwudziestego wieku Płońsk miał swoje pięć minut na polskiej scenie gospodarczej? Montownia Forda - to w połowie lat dziewięćdziesiątych było coś.
Produkcja potrwała jednak tylko pięć lat. Pierwszy ford escort zjechał z płońskiej taśmy 29 września 1995 roku, ostatni 22 lipca 2000 r., a zakład (Ford Poland S.A. w Płońsku należał do Ford Motor Company) zatrudniał prawie 500 osób. Pozostały tylko wspomnienia.
Dzień Forda i Płońska
19 stycznia 1995 roku o godzinie 14, w hotelu Victoria w Warszawie, na specjalnie zorganizowanej konferencji prasowej, Albert Caspers (prezes Ford of Europe), zapowiedział rozpoczęcie produkcji samochodów ford w Płońsku.
- Polska wykazuje duże możliwości gospodarcze. Ford zdecydował się wziąć udział w rozwoju polskiego przemysłu - zapowiedział Caspers.
My, cieszyliśmy się, że na miejsce tego rozwoju wybrano Płońsk, który przestał być anonimowym miasteczkiem. W jednej chwili, o Płońsku usłyszał cały kraj. Jak się później okazało, zaowocowało to szybkim rozwojem gospodarczym i sprowadzeniem do miasta kolejnych inwestorów.
- Cieszę się, że wreszcie zapadły decyzje, co do losów fabryki Forda w Płońsku - mówił w styczniu 1995 roku, ówczesny burmistrz, Andrzej Pietrasik. - Myślę, że po dwóch latach zmagań organizacyjnych samorządu i ekipy Forda, najwyższa już pora, aby fabryka zaczęła „działać pełną parą”.
I zaczęła.
Jadą płońskie fordy
O pierwszych fordach z Płońska, 30 września 1995 roku, pisały wszystkie krajowe dzienniki. Powód był jeden.
Dzień wcześniej, 29 września, nastąpiło uroczyste otwarcie montowni Forda w Płońsku.
- Z wielką dumą i zaszczytem pragnę powitać was w imieniu Ford Motor Company na otwarciu naszej fabryki w Płońsku - witał gości Vincent May. - To ważne wydarzenie świadczy o naszym ogromnym zaangażowaniu w rozwój naszej firmy tutaj w Polsce. To zaangażowanie przejawia się zarówno w inwestowaniu w sprzęt, jak również w naszych ludzi - dodał.
Otwarcie montowni przygotowano z wielką pompą. Nad miastem krążył samolot z informacją na transparencie o otwarciu zakładu.
Z taśmy zjechał „Escort numer 1”, a burmistrz Płońska Andrzej Pietrasik, odebrał kluczyki od ofiarowanego miastu transita.
Ford w Płońsku, ulokował się na 14,5 ha powierzchni. Sama montownia zajmuje 21.430 metrów kwadratowych.
Długość linii montażowej to 365 metrów. Ford zainwestował w Płońsku 54 miliony dolarów.
Decyzja o odjeździe
Mniej optymistyczne informacje podaliśmy w grudniu 1999 roku w artykule „Montownia Forda odjeżdża z Płońska”. Tak to wówczas relacjonowaliśmy:
22 lipca wyjedzie z płońskiej montowni Forda ostatni samochód.
„Decyzja ta wynika z europejskiej strategii firmy, zmierzającej do konsolidacji bazy produkcyjnej i dalszego zwiększenia wydajności produkcji” - podała w połowie listopada PAP.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie