
Mieszkaniec Ilinka ma być wywłaszczony z części działki i musi się teraz mierzyć z urzędniczo-biurokratyczną machiną. Odwołał się do wojewody, a Urzędowi Gminy w Płońsku i Starostwo Powiatowemu zarzuca wiele nieprawidłowości przy pozwoleniu na budowę stacji paliw, która miałaby powstać tuż za rondem po prawej stronie przy dziesiątce w kierunku na Bydgoszcz.
Z treści pism jakie mieszkaniec Ilinka skierował do przewodniczącego rady gminy Płońsk i przewodniczącego rady powiatu, sprawa wydaje się bardzo poważna, z zarzutami łamania prawa oraz sugestiami ulegania naciskom włącznie.
- Decyzja została wydana niezgodnie z przepisami prawa, z narażeniem żywotnych interesów mieszkańców powiatu płońskiego i bez uwzględnienia okoliczności mających zasadniczy wpływ na procedurę udzielania pozwolenia na budowę - czytamy w piśmie do przewodniczącego rady powiatu Dariusza Żelasko.
- Zwracam się o ustalenie, czy władza Starostwa Powiatowego w Płońsku poddawana była jakimkolwiek naciskom ze strony inwestora lub władz gminnych - czytamy też w piśmie.
Mieszkaniec Ilinka zarzuca też wiele szczegółowych niezgodności proceduralnych, wysuwając bardzo merytoryczne argumenty - obszerne fragmenty pisma publikujemy na końcu materiału.
Bardzo wiele zarzutów mieszkaniec Ilinka kieruje też w kierunku władz gminy Płońsk.
- Czy postępowanie środowiskowe zostało przeprowadzone w prawidłowy sposób, skoro wadliwie został ustalony stan prawny odnoszący się do obowiązujących przepisów prawa miejscowego - pyta w piśmie do Włodzimierza Kędzika, przewodniczącego rady gminy Płońsk.
Zażądał też wyjaśnienia wielu kwestii, m.in. ustalenia czy wójt gminy Płońsk mógł poświadczyć nieprawdę.
Obszerne fragmenty mocnego pisma także publikujemy poniżej. (ak)
foto: Artur Kołodziejczyk
Wyjazd ze stacji paliw miałby powstać w oparciu o tę drogę... wygląda na to, że tuż przed przejściem dla pieszych przy rondzie.
Pan Dariusz Żelasko
Przewodniczący Rady Powiatu Płońskiego
(...) Niniejszym wnoszę skargę na Starostę Płońskiego oraz podległych mu pracowników Wydziału Architektury i Budownictwa, którzy uczestniczyli w procedurze wydawania decyzji (...), którą zatwierdzono projekt budowlany i udzielono pozwolenia na budowę stacji paliw (...) obejmującej: pawilon handlowy, wiatę nad dystrybutorami, zbiornik podziemny gazu LPG, zbiornik podziemny paliw, kompresor i odkurzacz, zbiornik wód deszczowych, zbiornik na nieczystości ciekłe z instalacją, separator substancji ropopochodnych, parking dla samochodów osobowych i ciężarowych, przyłącze wodociągowe, wewnętrzną linię zasilającą oraz oświetlenie zewnętrzne na działkach (...) położonych w miejscowości Ilinek gm. Płońsk.
Zwracam się o postawienie tej sprawy do dyskusji na najbliższej sesji Rady Powiatu Płońskiego oraz wyciągnięcie konsekwencji służbowych wobec osób odpowiedzialnych.
Decyzja została wydana niezgodnie z przepisami prawa, z narażeniem żywotnych interesów mieszkańców Powiatu Płońskiego i bez uwzględnienia okoliczności mających zasadniczy wpływ na procedurę udzielania pozwolenia na budowę.
Przede wszystkim urzędnicy Starostwa przy wydawaniu pozwolenia na budowę powołali się na miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zatwierdzony uchwałą nr XL/179/98 Rady Gminy Płońsk z dnia 2 kwietnia 1998 r., którego zapisów nie zweryfikowali i nie przeanalizowali inwestycji pod kątem zgodności z planem. Przepis § 18 odnoszącego się do terenu oznaczonego w planie symbolem 10 KS/UH,G (teren urządzeń komunikacji samochodowej, usług handlu i gastronomii) we wsi Ilinek w ust. 3 wskazuje: Sposób zagospodarowania terenu musi uwzględniać możliwość realizacji (zapewnionej ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego gminy) modernizacji drogi nr 10 – budowa drugiej jezdni. Docelowo obsługa komunikacyjna terenu odbywać się będzie poprzez układ dróg lokalnych. Tymczasem projekt przewiduje bezpośredni zjazd z drogi krajowej nr 10, co jest ewidentnie niezgodne z treścią uchwały planistycznej. Rozwiązanie takie jest niedopuszczalne mimo, że zostało uzgodnione z zarządcą drogi krajowej. Uzgodnienie takie nie może jednak powodować stanu niezgodności z prawem lokalnym, którego częścią jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Kolejnym argumentem wskazującym na niezgodność inwestycji z planem miejscowym jest brak dokonania rozpoznania archeologicznego mimo wyraźnego wymogu zawartego w § 18 ust. 6. Jest wiedzą powszechną, że w najbliższej okolicy znajdują się czynne stanowiska archeologiczne, stąd wysokie prawdopodobieństwo, że na terenie działek (...) mogą znajdować się elementy cenne z punktu widzenia lokalnego dziedzictwa kulturowego. Projekt budowlany nie zawiera informacji o tym, że wykonane zostały badania archeologiczne, stąd można domniemywać, że inwestor zignorował ten wymóg.
Nie ustalili również zasadniczej kwestii związanej z samym obowiązywaniem miejscowego planu. W treści decyzji Wójta Gminy Płońsk z dnia 10 maja 2019 r. o środowiskowych uwarunkowaniach, w której stwierdzono brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie stancji paliw (...) znalazło się stwierdzenie, że teren pod planowane przedsięwzięcie nie jest objęty obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Wykazane działki inwestycyjne zakwalifikowane są jako tereny preferowane pod zainwestowanie mieszkaniowo – usługowe. Urzędnicy nie zweryfikowali tego zapisu. W przypadku utraty ważności planu mieli obowiązek zażądać od inwestora decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Jeśli jednak plan wbrew stanowisku Wójta Gminy Płońsk obowiązuje nadal, mieli obowiązek wyjaśnić wątpliwości w treści decyzji środowiskowej i zażądać jej sprostowania lub przedstawienia prawidłowej.
Projekt zagospodarowania terenu dołączony do dokumentacji projektowej nie spełnia stawianych mu wymogów. Urzędnicy Starostwa zagadnienie to przemilczeli i nie odnieśli się w żaden sposób do lokalizacji obiektów budowlanych, układu komunikacyjnego, dojazdów i połączeń z komunikacją zewnętrzną oraz urządzeń technicznych zaprojektowanych na działkach. Projekt przewiduje zjazd z drogi krajowej za pomocą prawoskrętu na teren działki (...) poprzez teren (drugiej - przyp. red.) działki do działki (trzeciej - przyp. red.), gdzie usytuowane są główne obiekty stacji paliw. Zjazd ten jest jednokierunkowy o szerokości ok. 6 m z promieniem skrętu 14 m. Projekt nie zawiera natomiast informacji i danych odnoszących się do koncepcji wyjazdu z terenu inwestycji i połączenia w tym kierunku z drogą publiczną.
(...) Zadziwiające dla każdego logicznie myślącego człowieka jest to, że urząd zatwierdził projekt bez wcześniejszego zatwierdzenia projektu układu komunikacyjnego, zapewniającego skomunikowanie inwestycji z drogami publicznymi. Skandaliczne jest to, że według pozwolenia na budowę, do stacji można dojechać, ale nie można z niej wyjechać. Zostało to zupełnie pominięte, co jest nie do pomyślenia w praworządnym państwie.
Projekt budowlany zatwierdzony decyzją Starosty Płońskiego przewiduje wykonanie instalacji kanalizacji deszczowej wraz z separatorami substancji ropopochodnych z osadnikami piasku. Ścieki mają być odprowadzane do otwartego zbiornika retencyjnego o wymiarach 14 m x 7 m, a z niego odprowadzane do gruntu.
Budowa sztucznego stawu, którego celem jest kształtowanie zasobów wodnych na nieruchomości inwestycyjnej jest wykonywaniem urządzenia wodnego. Z kolei wprowadzanie ścieków do gruntu, niezależnie czy bezpośrednio czy pośrednio poprzez zbiornik retencyjny jest przykładem szczególnego korzystania z wód. W świetle art. 33 ust. 4 pkt 2, art. 34 pkt 2 oraz art. 389 pkt 2 Prawa wodnego, wykonanie projektowanej instalacji, której końcowym etapem jest wprowadzenie ścieków do gruntu, wymagało przed uzyskaniem pozwolenia na budowę dysponowaniem pozwoleniem wodnoprawnym wydawanym przez właściwy organ Przedsiębiorstwa Wodnego Wody Polskie. Takim pozwoleniem inwestor nie dysponuje lub nie zostało ono dołączone do dokumentacji projektowej.
Co więcej, instalacja tego typu stanowi przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko i jako takie wymaga sporządzenia oceny oddziaływania (§ 3 ust. 1 pkt 80 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Decyzja Wójta Gminy Płońsk z dnia 10 maja 2019 r. o środowiskowych uwarunkowaniach nie zawiera odniesienia do instalacji kanalizacji deszczowej odprowadzającej ścieki do zbiornika usytuowanego w północnej części działki. Istnieją wątpliwości, czy inwestor występując o wydanie decyzji środowiskowej ujawnił zamiar wykonania zbiornika. Z treści pisma Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie z dnia 14 stycznia 2019 r., w którym zaopiniowano brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia (...) nie ma informacji, że Wody Polskie posiadają wiedzę o budowie zbiornika na wody deszczowe, który będzie wprowadzał ścieki do gleby ani o miejscu składowania śniegu, który jest już poza zasięgiem separatorów. Kwestii tych urzędnicy Starostwa nie wyjaśnili i w ogóle się do nich nie odnieśli.
Starostwo wydając decyzję działało na szkodę powiatu. Docelowym rozwiązaniem komunikacyjnym, którego projekt nie przedstawia, ale Wójt Gminy Płońsk wystąpił o pozwolenie zintegrowane przedstawiające taką koncepcję, jest bowiem połączenie działki (...), stanowiącą drogę gminną z ul. Płocką (drogą powiatową) poprzez moją działkę (...). Sposób połączenia drogi gminnej z ul. Płocką, a następnie ze skrzyżowaniem z drogą krajową nr 10 urąga zasadom technicznym budowy dróg oraz systemów komunikacyjnych. Połączenie ma być realizowane w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącego przejścia dla pieszych i powodować będzie realne zagrożenie dla ich bezpieczeństwa. Poza tym sam system włączenia drogi budzi uzasadnione wątpliwości z uwagi na bliskość skrzyżowania z ruchem okrężnym, które skupia znaczne natężenie ruchu kołowego. Taki sposób połączenia sprawia wrażenie niebezpiecznego i powodującego potencjalne zagrożenie występowaniem wypadków i kolizji.
Warto również dodać, że w latach 2017 – 2018 wykonywana była przebudowa ul. Płockiej w rejonie ronda – skrzyżowania z DK-10. Nie było wówczas pomysłów i planów na połączenie drogi gminnej z drogą powiatową. Wychodzono zapewne ze słusznego założenia, że połączenie takie jest nieracjonalne i niecelowe a dodatkowo sprawiające problemy techniczne. Wyjście obecnie z takim projektem należy ocenić wyłącznie negatywnie, jako przejaw wyjątkowej niegospodarności. Zniszczeniu ulegnie część trwałych elementów zrealizowanych zaledwie 2 lata temu. Powiat Płoński jako inwestor poprzedniej inwestycji utraci również gwarancję udzieloną przez wykonawcę na roboty budowlane wykonane w rejonie ronda, na co już wskazuje STRABAG Sp. z o.o. w korespondencji prowadzonej z Zarządem Dróg Powiatowych w Płońsku. Dodatkowo nie sposób nie odnieść wrażenia, że planowane włączenie drogi gminnej do powiatowej w rejonie skrzyżowania z DK-10 jest działaniem podejmowanym dla dobra i na rzecz wyłącznie jednego podmiotu, jakim jest inwestor stacji paliw. Żaden inny podmiot nie będzie miał korzyści w tym, że takie połączenie mogłoby powstać. Dlaczego wcześniej nie przewidziano połączenia drogi gminnej z ul. Płocką, przed przebudową drogi? Czy powiat stać na to, aby ponosić koszta nowej przebudowy i tracić gwarancję udzieloną przez wykonawcę?
Zwracam się o ustalenie, czy władza wykonawcza Starostwa Powiatowego w Płońsku poddawana była jakimkolwiek naciskom ze strony inwestora lub władz gminnych, których celem mogło być wydanie pozwolenia na budowę bez dokładnej analizy zgodności z przepisami prawa, w tym ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Świadczyć o tym może wyjątkowy pośpiech z jakim wydano decyzję zaraz po odwieszeniu terminów administracyjnych spowodowanych epidemią COVID-19 oraz brak uzasadnienia prawnego decyzji, gdzie organ powinien przedstawić prawne okoliczności i podstawy do wydania decyzji. Uzasadnienie skupia się natomiast wyłącznie na opisaniu kolejnych etapów sprawy bez jakiejkolwiek analizy projektu od strony merytorycznej.
Proszę więc o weryfikację kompetencji zawodowych osób odpowiedzialnych za wydanie decyzji. Jakość przeprowadzonego postępowania każe się zastanowić nad przygotowaniem merytorycznym pracowników Starostwa i wprowadza obawy odnoszące się do innych inwestycji, które mogły być w podobny sposób rozpatrywane w urzędzie.
Zwracam się o przekazanie mi wyniku audytu na piśmie ze szczegółowym odniesieniem do problemów opisanych w niniejszej skardze.
Pan Włodzimierz Kędzik
Przewodniczący Rady Gminy Płońsk
(...) Niniejszym informuję, że za pośrednictwem profesjonalnego pełnomocnika złożyłem odwołanie od decyzji Starosty Płońskiego. (...), która zatwierdzono projekt budowlany i udzielona pozwolenia na budowę stacji paliw w miejscowości Ilinek gm. Płońsk.
Jednocześnie wskazuję, że w trakcie analizowania dokumentacji ujawnione zostało rażące naruszenie prawa, którego dopuszczono się przy decyzji Wójta Gminy Płońsk z dnia 10 maja 2019 r. o środowiskowych uwarunkowaniach, w której organ stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko (...)
Znalazło się w niej stwierdzenie, że teren pod planowane przedsięwzięcie nie jest objęty obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Wykazane działki inwestycyjne zakwalifikowane są jako tereny preferowane pod zainwestowanie mieszkaniowo - usługowe.
Tymczasem Starosta Płoński przy wydawaniu pozwolenia na budowę powołał się na miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zatwierdzony uchwałą nr XL/179/98 Rady Gminy Płońsk z dnia 2 kwietnia 1998 r. Ponadto w dniu 22 stycznia 2019 r. Wójt Gminy Płońsk wydał zaświadczenie nr AGP.6727.16.2019, zgodnie z którym potwierdził, że działki oznaczone w ewidencji gruntów wsi Ilinko (...) zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy Płońsk zatwierdzonym uchwałą nr XL/179/98 Rady Gminy Płońsk z dnia 2 kwietnia 1998 r. przeznaczone są na urządzenia komunikacji samochodowej, usługi handlu i gastronomii.
Na jakiej więc podstawie Wójt Gminy Płońsk na przestrzeni kilku miesięcy zmienił zdanie co do obowiązywania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego?
Można zadać sobie pytanie, czy nie było to działanie celowe po to, aby nie dokonywać w postępowaniu środowiskowym analizy inwestycji pod kątem zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego?
Organ gminny wydając decyzję środowiskową zobowiązany był zastosować art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (...)
Zwracam się o udzielenie wyjaśnień:
1. Czy postępowanie środowiskowe zostało przeprowadzone w prawidłowy sposób, skoro wadliwie został ustalony stan prawny odnoszący się do obowiązujących przepisów prawa miejscowego
2. Czy Wójt Gminy Płońsk poświadczył nieprawdę wskazując w uzasadnieniu decyzji środowiskowej z dnia 10 maja 2019 r., że teren inwestycji nie jest objęty ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i czy planowane jest podjęcie określonych działań prawnych w tym zakresie. Wydział Budownictwa Starostwa twierdzi, że teren ten jest objęty MPZP !
3. Czy w przypadku uchylenia przez organ II instancji pozwolenia na budowę Wójt Gminy Płońsk wycofa złożony do Starosty Płońskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, przewidującej połączenie drogi gminnej z ul. Płocką, gdy w rzeczywistości wniosek ten był podyktowany wyłącznie interesem inwestora stacji paliw
Powszechna jest wiedza, że układ komunikacyjny obejmujący wyjazd ze stacji paliw zaplanowany został poprzez włączenie drogi gminnej stanowiącej działkę (obecnie droga ślepa gruntowa nieurządzona) do drogi powiatowej (ul. Płocka). Włączenie to ma nastąpić poprzez wywłaszczenie części działki stanowiącej moją własność i uzyskanie decyzji o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID), o którą Gmina Płońsk wystąpiła do Starosty Płońskiego (w załączeniu pismo Wójta Gminy Płońsk z dnia 6 kwietnia 2020 r.). Oficjalnym uzasadnieniem przeprowadzenia tej procedury jest „uzupełnienie sieci dróg służące miejscowym potrzebom”. Stanowisko takie nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Droga gminna nie prowadzi do terenów zurbanizowanych. Jedynym uzasadnieniem jej udrożnienia jest zapewnienie stacji paliw odpowiednich warunków komunikacyjnych. Na projekcie zagospodarowania terenu obejmującym docelowy układ komunikacyjny dla stacji paliw przedstawione zostały dwa zjazdy dwukierunkowe na drogę gminną. Zjazdy te miałyby tworzyć główny system komunikacyjny stacji z drogami publicznymi.
Nie sposób nie wspomnieć o tym, że sposób połączenia drogi gminnej z ul. Płocką, a następnie ze skrzyżowaniem z drogą krajową nr 10 urąga zasadom technicznym budowy dróg oraz systemów komunikacyjnych. Połączenie będzie realizowane w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącego przejścia dla pieszych i powodować będzie realne zagrożenie dla ich bezpieczeństwa. Poza tym sam system włączenia drogi budzi uzasadnione wątpliwości z uwagi na bliskość skrzyżowania z ruchem okrężnym, które skupia znaczne natężenie ruchu kołowego. Taki sposób połączenia sprawia wrażenie niebezpiecznego i powodującego potencjalne zagrożenie występowaniem wypadków i kolizji.
Warto również dodać, że w latach 2017 – 2018 wykonywana była przebudowa ul. Płockiej w rejonie ronda – skrzyżowania z DK-10. Nie było wówczas pomysłów i planów na połączenie drogi gminnej z drogą powiatową. Wychodzono zapewne ze słusznego założenia, że połączenie takie jest nieracjonalne i niecelowe, a dodatkowo sprawiające problemy techniczne. Wyjście obecnie z takim projektem należy ocenić negatywnie, jako przejaw wyjątkowej niegospodarności. Zniszczeniu ulegnie część trwałych elementów zrealizowanych zaledwie 2 lata temu. Powiat Płoński jako inwestor poprzedniej inwestycji utraci również gwarancję udzieloną przez wykonawcę na roboty budowlane wykonane w rejonie ronda, na co już wskazuje firma STRABAG Sp. z o.o. w korespondencji prowadzonej z Zarządem Dróg Powiatowych w Płońsku. Dodatkowo nie sposób nie odnieść wrażenia, że planowane włączenie drogi gminnej do powiatowej w rejonie skrzyżowania z DK-10 jest działaniem podejmowanym dla dobra i na rzecz wyłącznie jednego podmiotu, jakim jest inwestor stacji paliw. Żaden inny podmiot gospodarczy nie będzie miał bezpośredniej korzyści w tym, że takie połączenie mogłoby powstać.
W świetle powyższego bardzo wątpliwe merytorycznie jest stosowanie przez Wójta Gminy Płońsk specustawy drogowej dla partykularnego interesu jednego podmiotu prawnego – inwestora stacji benzynowej. Również naganne jest, moim zdaniem, dokonywanie powyższych czynności prawno-administracyjnych w tajemnicy, bez powiadomienia mnie o dysponowaniu moją własnością. Budzi to uzasadnione podejrzenie, że organ działał nie w interesie publicznym i społecznym, a tylko i wyłącznie w interesie prywatnego inwestora angażując w to publiczne pieniądze.
Dodatkowo nadmieniam, że Wójt Gminy działa na moją szkodę, ponieważ po hipotetycznym zakończeniu podziału mojej działki i zrealizowaniu włączenia drogi gminnej do ul. Płockiej w forsowanym przez Wójta projekcie przez moją działkę, będę zmuszony przebudować istniejącą wagę samochodową w inne miejsce, gdyż samochody ciężarowe, samochody z naczepą lub z przyczepą z braku miejsca nie będą mogły już jej objechać, będą mogły tylko wjechać przodem do nowej granicy działki i się wycofać. Wiąże się z to z koniecznością wydania kwoty ok. 200 – 250 tys. zł, gdyż waga samochodowa jest niezbędna w działalności mojej firmy od kilkudziesięciu lat, a której to kwoty będę dochodził na drodze sądowej jako odszkodowanie od Gminy za poniesione straty, jak również o odszkodowanie za poniesione straty w działalności gospodarczej mojej firmy z tytułu utrudnienia jej działalności w wysokości ok. 100 - 150 tys. zł/rok.
Zwracam się z wnioskiem, aby Rada Gminy Płońsk podjęła czynności kontrolne wobec organu wykonawczego gminy w osobie Wójta, gdyż jego działania w sprawie związanej z umożliwieniem powstania stacji paliw przy skrzyżowaniu z DK-10 skłaniają nie tylko do przypuszczeń o brak koniecznego obiektywizmu, ale wręcz noszą znamiona naruszenia przepisów prawa w sposób rażący.
W razie braku właściwej reakcji na niniejsze wystąpienie, informuję, że będę podejmował samodzielne starania mające na celu ustalenie skali naruszeń osób odpowiedzialnych oraz postawienie ich do odpowiedzialności.
W tej sytuacji stwierdzenia Wójta Gminy na sesji Rady Gminy w odpowiedzi na moją wcześniejszą skargę, że działania organów gminy mają na celu tylko i wyłącznie interes społeczny i dobro gminy są kłamstwem i obłudą. Świadczy to o lekceważeniu mieszkańców i przedsiębiorców naszej Gminy, gdyż w najbliższej okolicy jest kilkanaście dróg gminnych, które wymagają pilnej modernizacji i remontów, i w których przypadku specustawa drogowa miałaby rzeczywiście sens społeczny i uzasadnienie.
Na zakończenie proszę o zbadanie i podanie do publicznej wiadomości społeczeństwu Gminy Płońsk, jaki był cel i merytoryczne uzasadnienie tak silnego forsowania przez Wójta Gminy i organy urzędu uzyskania pozwolenia na budowę dla nieznanej i obcej, nie z naszego terenu firmy, krzywdząc naszych mieszkańców i lokalnych przedsiębiorców, naruszając po drodze przepisy prawa i narażając gminę na straty i wypłatę odszkodowań.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie